.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
شبهاي قـدر را قـدر بدانيم
عليجان شمشير بند

شب قدر؛ شب نور، رحمت و مغفرت ، شب نزول قرآن مجيد و آغاز خیرات و سعادت،  نزول برکات و سرآغاز زندگی نوین بشر و مبدأ تحوّل و تاریخ کمال واقعی انسان‎هاست. شبی که برای ملّت‎های غفلت زده، ناآگاه و آلوده به فساد و تباهی و گمراهی، صبح هدایت و بیداری و آگاهی و رستگاری و بزرگ‎ترین کتاب آسمانی  جاودان، راهنمای بشر و ضامن سعادت ، نازل شد و جهان را از ظلمت شرک ، خرافات یهود و بت‎پرستی و... به روشنایی توحید و پرستش خدای یگانه راهبر شد.   شب قدر از شب‌های متبرک اسلامی است. خداوند در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و سوره‌ای نیز به نام «سوره قدر» نازل فرموده است .در این شب، مقدرات یک سال انسان‌ و روزی‌ مشخص می‌شود. ملائکه در این شب بر زمین فرود می‌آیند و نزد امام زمان(عج) می‌روند و آنچه را برای بندگان مقدر شده بر ایشان عرضه می‌دارند. شب‌زنده‌داری و تلاوت قرآن و مناجات و عبادت در این شب، بسیار توصیه و تأکید شده است.
درك شب قدر
از رسول گرامي اسلام صلى الله عليه وآله روايت شده است كه: هر كس را آنگونه كه حق فاطمه(س) است بشناسد، شب قدر را ادراك كرده است و علت نامگذارى آن حضرت به فاطمه آن است كه خلايق از كنه معرفت وى بريده شدند، و به كنه معرفت وى نمى رسند.
امام صادق عليه السلام نيز فرمود: هر كس فاطمه را آنسان كه حق معرفت اوست شناخت ، همانا كه ليله القدر را ادراك كرده است.
نزول يازده قرآن ناطق از ليله القدر
علامه بزرگوار حسن زاده آملي ميفرمايد: « انسان كامل قرآن ناطق است . پس يازده قرآن ناطق از اين شب مباركه اى كه شب قدر است و مادر امامان است ، نازل شده است».  و در ديوان اشعارش نيز آمده است:  الهى! امشب ، كه شب قدر است ، همه قرآن به سر مى كنند، حسن را توفيق ده كه قرآن به دل كند!
فضيلت شب قدر
ميتوان فضليت شب قدر را باتوجه به آيات قرآن اينگونه برشمرد: 1- قرآن در اين شب نازل شده است. 2-  عبادت و احیای آن معادل بیش از هزار ماه است. 3-  خیرات و برکات الهی در اين شب نازل می‏شود.   4-   رحمت خاص خدا شامل حال بندگان می‏گردد. و...
فرصت شب قدر را غنیمت بدانیم
شب قدر فرصتی است تكرار نشدني برای شستشوی آینه دل. این شب بهترین فرصت است تا خوبی‌ها را جایگزین بدیها، صلح و صفا را جایگزین اختلاف و تفرقه، احسان و نیکی را جایگزین ظلم و ستم، احسان به والدین را جایگزین عاق والدین و صله رحم را جایگزین قطع رحم نماییم. نیکو و شایسته است با صدقات قدمی در جهت آبادانی خانه آخرت برداریم و با اعمال نیک و خیر، ثواب دو چندان ببریم.  در شب قدر که شب‌زنده‌داری می‌کنیم، خداوند نام ما را در گروه نیک‌بختان ثبت می‌کندوآتش جهنم رابرماحرام می‌سازد.آیاتوفیقی بالاترازاین هست که آتش جهنم برما حرام شود وبه خدانزدیک‌تر شویم؟
علی(ع) با کار طاقت فرسا و حفر چاه و ایجاد باغ و مزارع، و فروش محصولات آن، به فقرا و مستمندان کمک می کرد. او که در عبادت مانندی نداشت در آفتاب طاقت فرسای تابستان به کشت و زرع می پرداخت و در آخر، بهره ای که نصیبش
می شد، بین فقرا تقسیم می کرد. او روزها تلاش می کرد تا شب هنگام یتیمی گرسنه نخوابد و مادری اندوهناک نباشد و پدری شرمسار نگردد. از جمله کارهای علی(ع) یتیم نوازی آن حضرت است او همچون پدری مهربان کودکان بی سرپرست را نوازش می کرد و مایحتاج آنها را فراهم می ساخت و با لذت و شادکامی در اختیار آنها می گذاشت. تاریخ مفتخر است که گوشه ای از انفاق ها، بخشش ها و ایثارهای علی(ع) را در خود جای داده است. علی(ع) هیچ گاه از تهیه مسکن برای بی سرپناهان و تدارک ازدواج برای جوانان غافل نبوده است.
حضرت امیرالمومنين علي علیه السلام در وصیت به فرزندانش  تاكيدنمود: شما را به خدا، شما را به خدا در ایتام، پس آنان را گرسنه نگذارید و نیازمند سؤال از خودتان ننمائید و آنها را کوچک مشمارید که از پیامبر اکرم صلی اللّه علیه و آله شنیدم : هر که یتیمی را متکفّل شود یا بی نیاز گرداند خدای عزّوجل بهشت را بر او واجب گرداند.
بلي !!! رمضان ماه قیام و صیام، ستایش و نیایش، ماه نزول قرآن و لیالی متبــرکه قدر و نیز ماه جهاد، پیروزی و شهادت است، در این ماه فتح و آزادی سرزمین مقدس مکه از سلطه شرک جاهلی، جنگ پیروز مندانه بدر و غزوه در نهایت پیروزي حنین اتفاق افتاد و در این ماه، بزرگ آموزگار جهاد و شهادت علی علیه السلام به فوز عظیم شهادت در محراب مسجد کوفه در سال چهلم هجری نائل شد.
در پايان يادآور ميگردم ؛
بیایید برای آزادی و رهایی همه مسلمانان جهان ؛ ساكن كشورهاي عراق،لبنان، سوريه،بحرین ، عربستان ، یمن، مصر، تونس، لیبی، الجزایر، مراکش، افغانستان، پاکستان، هندوستان، اردن، آذربایجان، و... دعا کنیم!
بیایید برای رهایی همه ملتهای جهان از زیر بار سنگین ظلم و ستم که با ابزارهای مدرن و به ظاهر دموکراتیک و با شعارهای مدافع حقوق بشر انجام می گیرد دعا کنیم!
و بیایید در اين شبها كه قرآن به سر و به قرآن به دل ،در حال  تضرع  با معبودمان هستيم  ؛ توجهي به احوال همدیگر نماييم و  یاری رساندن به محرومان جامعه  را  مدنظر داشته باشيم كه  اين امر،  واجب و  موجب قبولی عبادات نيز ميگردد .

 

عليجان شمشير بند / عضو شوراي اسلامي شهر ساري


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 25 تير 1393
سلام
لطف بفرماييد به مركز شيرخوارگان شكوفه تنها مركز دولتي سر بزنيد
تعداي بچه ها ي بي سرپرست منتظرحضورتان در سرسفره افطاري هستند
نا شناس 25 تير 1393
مرحبا پیروز
عمار 30 تير 1393
واقعا اقای شمشیربند از نیروهای ارزشی ساری هستند

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.074 seconds.